پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251267
طلاق؛ جدي‌ترين معضل اجتماعي کشور/ مهريه‌هاي سنگين و هزينه‌هاي بالاي زندگي سد راه جوانان امروزي
تاریخ انتشار : 1400/12/04
نمایش : 907
يکي از مهمترين مشکلات پيش روي جوانان براي تشکيل زندگي مهريه سنگين و هزينه‌هاي سنگين امراسم ازدواج است که بسياري از جوانان از ترس اين معضلات اقدام به ازدواج نمي‌کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از کُردتودي، طلاق يکي از مهمترين معضلات اجتماعي است که تبعات آن مي تواند جامعه را در دراز مدت دچار مشکل و آسيب هاي اجتماعي کند.

طلاق که بعنوان مکروه ترين حلال خدا از آن نام برده مي شود امروز بر اساس يک رسم غلط براي آن جشن مي گيرند و پايکوبي مي کنند و ديگران را هم به امر تشويق مي نمايند.

امروز بر اثر کوچکترين تلنگر در زندگي شاهد فروپاشي زندگي هاي زناشويي هستيم که در اثر اين پديده شوم فرزند يا فرزندان آن خانواده در اثر عدم توجه والدين صدمه هاي روحي جبران ناپذيري مي بينند و نتايج مخرب طلاق در جامعه بعنوان يکي از مسائل و معضلات مطرح است.

در گذشته بعلت شرايط موجود خانواده ها خيلي راحت تر با مشکلات زندگي کنار مي آمدند و هميشه در تلاش و تکاپو بودند، اما امروزه بعلت وجود مشکلات معيشتي اکثر جوانان راضي نيستند خودشان را به زحمت بيندازند و کار کردن را فقط پشت ميزنشيني مي دانند که به گفته کارشناسان تاثير زيادي در افزايش طلاق در جامعه دارد.

به گفته روانشناسان ازدواج يکي از مراحل سير طبيعي رشد در انسان است که اين امر تکليف هايي براي زوجين به وجود مي آورد. اما متاسفانه در زندگي ماشيني امروز ازدواج ها آنچنان دوامي ندارند و روز به روز بر افزايش آمار طلاق افزوده مي شود.

طلاق در کردستان گوي سبقت را از ازدواج ربوده است

گلاويژ فتاحي معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان گفت: درصد رشد آمار طلاق در کردستان بيشتر از ازدواج بوده است که مناسب اين استان فرهنگي نيست.

وي افزود: مقايسه تغييرات کميت ازدواج سال ۱۳۹۹ نسبت به سال قبل از آن ۱.۳۳ درصد افزايش را نشان مي‌دهد و اين در حالي است که طلاق در اين مدت ۸.۷۸ درصد افزايش پيدا کرده که نگران کننده است.

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان کردستان با تاکيد بر براي طلاق فقط يک عامل نمي تئواند دخالت داشته باشد، گفت: مشکلات معيشتي، اخلاقي، اجتماعي نقش مهمي در جدا شدن دو زوج دارد که نيازمند توجه بيشتر مسوولان ذي ربط است.

فتاحي عنوان کرد: تاکيد ما بر امور فرهنگي و ضرورت کار فرهنگي است چون با توجه به فرهنگي بودن استان کردستان پسنديده نيست که آمار ازدواج ما پايين و آمار طلاق ما بالا باشد.

کاهش 40 درصدي ميزان ازدواج در کشور

مديرکل سلامت، جمعيت خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي گفت: ميزان ازدواج در کشور از سال ۸۹ تاکنون ۴۰ درصد کم شده و اين زنگ خطري است که آينده کشور را در همه ابعاد اقتصادي، اجتماعي و حتي امنيتي به مخاطره مي‌اندازد. سيد‌حامد برکاتي روز چهارشنبه در نشست خبري که به‌صورت ويدئوکنفرانس برگزار شد، درباره کاهش ازدواج در کشور افزود: ميزان ازدواج‌ها در سال ۸۹، حدود ۸۹۰ هزار بود که در سال ۱۳۹۸ کمتر از ۵۵۰ هزار مورد شد و ۴۰ درصد کاهش يافت.

الگو گرفتن از زندگي غربي از عوامل افزايش طلاق در جامعه است

خانواده بهترين محل پيوند زن و مرد و بيشترين زمينه ساز کمال است، اما متاسفانه در حال حاضر به علت بالا رفتن سن تجرد و بالا بودن توقعات دختران و ژسران، وجود مشکلات اقتصادي فراوان، عدم حمايت کامل والدين از فرزندان موجب بروز مشکلاتي در امر ازدواج جوانان شده است

يکي از برنامه هاي اصلي غرب براي تضعيف خانواده در ايران،فرد گرايي است، فرد گرايي در محيط خانواده سبب مي گردد که پيوند اعضاي خانواده صرفا بر پايه منافع شخصي باشد به طوري که اعضا هر زمان که منافع شخصي شان ايجاب کند خانواده را ترک مي کنند، که اين عامل موجب بروز طلاق هاي عاطفي در بين زوجين شده است.

در حال حاضر الگو گرفتن از زندگي غربي، نداشتن سبک زندگي ايراني اسلامي، کم شدن عواطف در بين خانواده ها، چشم و هم چشمي، کم توجهي به سنت هاي قديمي، از عوامل افزايش طلاق در جامعه است.

مهريه سنگين و هزينه‌هاي بالاي زندگي سد راه جوانان امروزي

حجت الاسلام علي مرادي امام جمعه بيجار در گفتگو با خبرنگار کردتودي اظهار داشت: ازدواج به عنوان سنگ بناي اوليه خانواده و به عنوان عاملي اساسي براي زوجيت و همدلي دو جوان و زمينه بالندگي و پيشرفت همسران به شمار مي آيد که در دين مبين اسلام به آن سفارش شده است.

وي افزود: يکي از مهمترين مشکلات پيش روي جوانان براي تشکيل زندگي مهريه سنگين و هزينه هاي سنگين امراسم ازدواج است که بسياري از جوانان از ترس اين معضلات اقدام به ازدواج نمي کنند.

امام جمعه بيجار گفت: جوانان و خانواده ها بدانند که تجمل گرايي نه فقط باعث خوشبختي دختر و پسر در ازدواج نمي شود، بلکه به دليل هزينه هاي زيادي که بر دوش خانواده ها مي گذارد، هم خانواده آقا پسرها و هم خانواده دخترخانم ها را براي تامين مخارج ازدواج در تنگنا مي گذارد و شيريني ازدواج را بر کام خانواده هاي زيادي تلخ مي کند.

حجت الاسلام مرادي بيان داشت: خانواده ها اين را بايد بدانند تجمل گرايي و جهيزيه سنگين خوشبختي نمي آورد، بلکه آنچه موجب آرامش دو جوان در زندگي مي شود مهارت در زندگي و دوري از چشم و همچشمي است.

وي عنوان کرد: ازدواج حضرت علي (ع) و حضرت زهرا(س) بهترين الگو براي جوانان در امر ازدواج است و جوانان ما زندگي خود را بر مبناي ايمان، تقوا، اخلاص و اخلاق مداري طرفين آغاز کنند.

امام جمعه بيجار تاکيد کرد: عدم توجه به مسائل زير ساختي همچون فراهم کردن زمينه شغلي، در دسترس نبودن مسکن ارزان قيمت، نبود مهارت آموزشي قبل از ازدواج، بي تفاوتي خانواده ها نسبت به سرنوشت فرزندان خود با در نظر گرفتن مهريه هاي سنگين و تجملات مراسم ازدواج نقش مهمي در کاهش ازدواج و افزايش طلاق در جامعه دارد.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html